Las Palmas

Las Palmas
Strand te Las Palmas

zaterdag 17 maart 2018

Dag 6 - Laatste volledige dag op Gran Canaria.

Zaterdag en de 5de rit op 6 dagen.
Vandaag nog een laatste rit, morgen vertrekken we terug naar huis. Uit de berichten uit België blijkt dat het weder er verschrikkelijk koud is. Hier is het in de ochtend, rond 08.00 uur, prachtig, met een aangename 20°. Ideaal om te starten met korte mouwtjes en zonder beenstukken. Op mijn programma, een rit in de westelijke richting van Gran Canaria.

Naar het westen richting Puerto Mogan.
Als aanzet, vertrokken via de route langs de oceaan richting westen. Prachtige baan die over een 30 km langs de oceaan loopt. Er zijn een 3 tal korte tunnels van maximum 100 meter lengte tussen Puerto Rico en Playa Taurito. Het zicht over de oceaan is majestueus.
In en op de rotsen die in de richting naar het zuiden gericht zijn, heeft men hotels en appartementen gebouwd. Hoe die architecten, ingenieurs en bouwvakkers dat klaar spelen is me een raadsel. Hoog tegen de rotsen staat het vol met van die hotels/appartementen. Enfin, ieder zijn smaak.
In de baaien staan er talloze van deze gebouwen. 
Rotsblokken op de weg.
Maar in Playa Taurito, een goede 2 kilometer voor Puerto Mogan, is de weg afgesloten voor alle verkeer. Groot dilemma, er is geen omleiding voor fietsers voorzien. Enkel voor auto's en bussen via de snelweg GC1, en via een tunnel van 6 kilometer, die verboden is voor fietsers. Wat nu? Terug keren is geen optie. Dan maar over de balustrade geklauterd, tussen de stenen en terug op de fiets. Even verder werd het duidelijk. Vele rotsen waren los gekomen en naar beneden gedonderd. Een stuk van de baan was door de rotsblokken in de diepte weggegleden. Een eind te voet tot voorbij het onderbroken gedeelte.
Rotsen zijn naar beneden gestort. Vangnetten moeten beschermen tegen verdere afbrokkelingen.
Om verdere afbrokkeling tevermijden zijn er vangnetten gespannen. Dit zou het verder naar beneden storten van rotsblokken dienen te verhinderen. Voorbij dit kritieke gedeelte kan men dan verder afdalen tot zeeniveau in Puerto Mogan.
De weg is een stuk weggeslagen.
Puerto Mogan naar Mogan.
Eens in Puerto Mogan, draai ik richting noorden de bergen in. Het echte klimwerk begint hier met percentages over de 10%. Volle bak de zon.
Voorbij Mogan wordt het dan serieus. We stijgen van bijna op zeeniveau naar 940 meter hoogte. Tientallen haarspeldbochten. En de zon die genadeloos schijnt. Mijn Garmin thermometer geeft tot 31° aan.

Plitsing naar Ayacata of naar Soria.
Op een zeker moment kan er gekozen worden. Nog een 350 meter extra te stijgen tot in Ayacata of rechtstreeks naar Soria te rijden. Ik verkies om naar Soria te bollen. het is wel een weg die als niet toegelaten voor fietsers beschouwd wordt. Redelijk slechte asfalt en stijgingen en naar beneden tot 20%.
Links is naar Ayacata en San Bartlomé, rechts naar Soria.

Men komt van links van Mogan.
In Soria is het dan recht naar beneden. Onderweg nog prachtige vergezichten.

Naar beneden door dit prachtig landschap.
Bijna in Arguinegin komt men dan op de kustweg. Het is dan toch nog een 25 km richting Playa del Ingles. De baan loopt steeds op en neer en we doen er nog een paar honderd hoogtemeters bij.

Ritgegevens:
Afstand:     86 km
Hoogtemeters:   1.608 m
Max. hoogte:  940 meter.
Temperatuur:  min. 18°, max. 31°, gemiddelde 24,6°
Route van de rit.

Profiel van deze rit.

Wielerkoersen op internet.
In Milaan - San Remo moet er nog 50 km gereden worden. Maar helaas, Eurosport geeft motorraces en skispringen uit. Om de koers te kunnen bekijken dient er aan Eurosport betaald te worden. Het hotel heeft geen belangstelling. Dit komt door het publiek hier dat enkel in zetels aan het zwembad genoeg heeft. Nu blijkt er een website te bestaan waarop men, tegen betaling, alle koersen kan volgen:  www.cyclingfans.com . Dat zal dan iets voor thuis zijn om eens te testen.

Fiets terug binnenleveren.
Na een week rondfietsen, mijn Specialized terug binnen leveren in de staat zoals ik die ontvangen heb. 

Garmin gps eraf, mijn pedalen eraf en de waarborg van 100€ correct terug ontvangen. Opkuisen is niet nodig. Het bedrijf heeft dat professioneel georganiseerd. Ze spuiten onmiddellijk mijn fiets terug proper.

1 opmerking: