Las Palmas

Las Palmas
Strand te Las Palmas

maandag 12 maart 2018

Dag 1. Santa Lucia en Fataga

Ophalen van de fietsen.
Om te fietsen heeft men fietsen nodig. De eerste en belangrijke taak vandaag: fiets ophalen. Mijn gereserveerde fiets stond klaar bij de grootste fietsenverhuurder op Gran Canaria: Free-Motion. Rond tien uur stond ik met mijn contract bij de afhaaldienst.
De fiets stond klaar, en na het monteren van de pedalen, GPS installatie en het instellen van de hoogte en andere afmetingen was het moment daar. Ik kan doen waar ik voor gekomen ben: starten. Het is dan 10.40 uur dat ik van start ga voor mijn eerste dag in 2018 in zomertenue.
Het is dan al rond de 24°.
Positie en versnellingen even uittesten.

Met een Specialized, type Roubaix, schijfremmen en Ultegra compact.
Naar El Doctoral.
Gestart rond 10.40 hr via de kustroute oostwaarts, richting airport. Deze baan, de GC500 loopt parallel met de snelweg en is zo over een 15 km een 2-vaks rijweg, maar met enkel lokaal verkeer. Het is maandag en terwijl de meesten hun dagtaak erin bestaat om een koppel handdoeken naar het zwembad te transporteren, om s'avonds in de andere richting deze zware taak af te werken. Ik verkies om in de warmte bergen op en af te rijden. Langs de kust staat er een behoorlijke tegenwind hetgeen normaal is op een eiland en aan de kust.
Mijn fietske.
Naar Santa Lucia.
Vanaf El Doctoral begint de pret. Constant omhoog met percentages van 10%. Het landschap is geweldig. Men waant zich in de Pyreneeën of in de Dolomieten. Met een temperatuur die opliep tot boven de 30°. Mijn Garmin ging tot 33°. Gelukkig gaf de wind een goede afkoeling.
Het hoogste punt lag op 963 m, maar door het constant stijgen en dalen liepen de beklimmingen op tot boven de 1.400 hoogtemeters.
Vanuit Santa Lucia naar Fataga.
Na het bereiken van het hoogste punt even voor San Bartolomé is het bijna constant in dalende lijn.
Op 10 km van het einde moet men nog wel 100 m stijgen. Dit doet toch wel even pijn zo dicht bij het einde.
Afdaling naar Fataga.
De natuur waar door gefietst wordt is prachtig en met uitstekende wegen. De meeste bezoekers, 99%, beperken zich tot het zwembad te bezoeken. Slechts enkele rare snuiters, rijden zich te pletter op de steile bergen. Voordeel: we hebben tenminste Gran Canaria ervaren. Het is ook merkwaardig dat men dorpjes en huisjes ontmoet die midden in deze prachtige natuur liggen. Als men niet fietst, zou men toch een auto dienen te huren om van het land te genieten.
Decor waar men moet in rondrijden.
Warmte doet wat met een oude mens.
De warmte maakt dat 1 grote bidon niet volstaat.
Parcours van deze 1ste dag.

Profiel van dag 1.

Ritgegevens.
Afstand:                                 70,5 km
Hoogtemeters:                    1.405 m.
Gemiddelde temperatuur: 27,9°C

Geen opmerkingen:

Een reactie posten